söndag 1 december 2013

Reflektioner av en fitnessfestival..

Som novis var det ganska intressant att knalla runt inne på denna mässa..
Första intrycket innan jag satte min fot innanför dörrarna var att jag tänkte "men shit vad de röker här"
Långa långa köer för att komma in, och nästan lika många som stod och bolmade.. 
Fitness & Hälsa may ass liksom.. #fail
Jag hade ju turen som fått fribiljett via Holistic (tack) så jag hade en annan entré. 
Väl inne var det trångt..trångt..och trångt..pumpande musik från olika jippon, föredrag och montrar som alla försökte överrösta varandra.. #untzuntzuntz

Mycket kött paketerat i fyrkantiga kroppar, insmorda i Hawaiian Tropic samt liiite för mycket av den orange nyansen på spraytan.. Trodde denna stajl dog ut på 90-talet..men jag hade fel..
Att 90-talet fortfarande existerar blev jag verkligen varse om då typ en tredjedel av mässhallen var avstängd för gruppträning á la aerobics.. Ett gäng äppelkäcka instruktörer med headset på scen, dansandes i en förinträndad träningsdans samt ett hundratal utövare på golvet framför som följde efter så gott de kunde.. Oh lord.. Om folk kallar CrossFit för sekt..vad fasen kallar de detta..?? 
Jag blev mörkrädd!
I övrigt så märkte jag tydligt hur lite dessa "hälsosamma" personer verkligen vet.. De handlar bara efter vad de sett i fitnessmagasin..proteinpulver, bars, energidryck.. Tänk om de hade läst på förpackningarnas innehållsförteckning.. 
Wihooo, inget socker, det är toppen..(kolla vad de ersatt sockret med innan du jublar, tack så mycket)
Det är samma med dessa produkter som med allt annat.. Produkter som behöver massa reklam ska du inte köpa!

Ett företag som jag uppriktigt blev upprörd över hur de marknadsför sig var dessa; Gymleco
"Det finns ett liv efter Crossfit"
Något jag har lärt mig under de år jag arbetat med marknadsföring är: Prata aldrig skit om konkurrenter, det får dig att framstå som osäker och att du inte tror på dina egna produkter.
Detta är ju precis vad de gör..Använder och svartmålar ett varumärke i sin egen annonsering för att locka kunder/köpare. Tyvärr tror jag det fick motsatt effekt! Intressant dock när jag kollade på deras hemsida. De har till och med en flik som heter 'Alla redskap som passar för crossfit'
Alltså, hur tänkte de nu??
Självklart fanns det en liten yta där CrossFit var representerad. CrossGym Challenge 2013.
Jag blir imponerad. Inte bara för att jag känner till lite om sporten, och vissa av de atleter som var på plats, utan hela grejen liksom. Hälsosamma, fräscha personer. Alla ser ut som 'vem som helst' men klarar av så mycket mer än en vanlig Svensson. Starka som oxar! Roligt att det var så många åskådare (både utövare och noviser) till dessa tävlingar som hölls på plats. Carl Dyall höll i mikrofonen när Stockholm, Göteborg och Malmö försökte göra upp om segern (finalen idag) 

Det är väl bara att konstatera ännu en gång; CrossFittters are awesome!