söndag 24 april 2011

påsken över, äntligen sängen

Ännu en dag är till ända. Dagen har nästan känts lika lång som Långfredagen gjorde. Men så mycket som blivit gjort.
En enkel påskdukning jag gjorde till lunchen

Närbild på min servettdekoration. Valde att skaffa frottéhanddukar istället för linneservetter då det är i princip värdelöst att torka sig med linne..om det inte är tvättat först såklart.
Vi började med att käka en alldeles lagom påsklunch med bla. närproducerade ägg (lagda här på gården) hemgjord sill (av mammas granne) och rökt lax från trakten. Sjukt gott!
Sillarna var av lite anorlunda sort, men mycket välsmakande.
Saffranssill, Flädersill, Tandorisill och en Ört- & Vitlökssill.
En liten del av vår påsklunch.
Därefter gick vi ut i trädgården och började gräva, kratta och rensa. Och nu är det sått fröer och potatisen är i jorden. Kul att mamma kommer med en ny sort potatis som skall vara en tidig variant och till på köpet heter arten Maestro. Så nu hoppas jag på att det blir fantastiska potatis.
Jag menar, med det namnet på sorten samt Kanelbajs i jorden kan det bara bli dunderbra!


MaestroGanska tidig. Mycket bra lagringsegenskaper. En oval sort med gult skal och gult, ganska fast kött. Ganska bra avkastning. Den har mycket god sjukdomsresistens t ex mot bladmögel, brunröta, nematoder och virus samt är resistent mot kräfta.
Jag fick sällskap av mina gäster till stallet för att ta in dem och ge dem eftermiddagskäk innan vi själva påbörjade vår påskmiddag.Herrejösses så gott det blev!
Premiärgrillade kött som mamma haft i någon slags yogurtmarinad med örter och vitlök, till det hade vi en potatissallad med vinägrett, en annan sallad med ruccola, mozzarella, rödlök, tomat och frukt. Till detta hade jag gjort vitlökskrutonger och så hade vi Smetana som "sås". Mums!!
Efter middagden blev det kaffe och min pimpade kladdkaka (utan ägg) som jag serverade med jordgubbsgrädde. Sen var vi såååå mätta att vi nästan somnade vid matbordet allihop.

Frasse tog paus i sitt egenuppfunna tält.
Skulle även funka som en vara från Ikea..jag menar "Bokhyllan Billy" och "Katten Frasse"

Lilla Gymman valde att vara dörrvakt dagen till ära
Somnar är något jag snart gör, skall bara lägga till ett par bilder, sen får det vara klart för idag.
Imorgon hägrar ännu en underbar dag, trädgårdsfix och lunch innan de åker hem igen. Ja, Frasse fyller ju år också :)

Sweet dreams!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar