fredag 2 september 2011

Barnarbete

Härligt att jag har fått en egen liten stalltomte som kan hjälpa mig med alla sysslor. Japp, så borde jag ju tycka, men istället börjar jag fundera på hur i h***ete företag kan välja barn som arbetare?? Visst, lönen är kanske låg..liten..typ obefintlig.. men de är ju så långsamma och det borde öka löneutgifterna (om de har timlön vill säga..)
Min lille tomte är sjukt peppad när jag kommer.. "vad skall vi göra nu" "får jag fylla vattnet" "kolla på mig vad jag gör" "jag kan hämta" "börja inte mocka förrän jag är tillbaka"
Plötsligt dyker stalltomte junior upp..eller nej, han smög inte utan börjar ropa på mig redan ute på gården.. "AaaaannaaaaaaSSSSSS" Haha.. hoppas inte denne lille krabat hänger kvar vid den klädstil han hade när han kom och sa hej.. Gummistövlar, bara ben, blöjbak, snickarbälte med verktyg och en t-shirt..

Vart efter tappar stortomten intresse, fokus och tempo och jag får börja "hota" för att ens bli klar innan det blir mörkt. "Ställ tillbaka din grep annars får du inte ta in en av hästarna.." "Gör si/så annars får du inte rida imorgon.." Det ökar tempot en smula, men inte fokus..plötsligt dyker en mycket viktigare fråga upp.. "Anna, vad gör man på högstadiet?"
Hahah.. oj oj oj.. viste han ens vad han frågade??
Självklart dammade jag av det som verkligen gjordes i skolan.. fysik, biologi och hemkunskap.. (för det gjorde man väl?) Nämnde också att man lär sig fler språk.
Då fick jag höra att han var superdupersnabb på att räkna till 10 på engelska; onetoofreeeforfajvsixsävennejtnajnteeeeeeennnn.
Jättebra, sa jag och frågade "när behöver man kunna det?"
(Fick inget svar för något annat hade fångat uppmärksamheten.)
Istället lärde jag honom att räkna till 10000 på svenska;
"katten-musen-tio-tuuuuusennnnn"
Hmm..får känslan att vi är på lika samma nivå min stalltomte och jag!

Nedan följer en serie bilder där det tydligt framgår hur snabb han är ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar