söndag 7 augusti 2011

regn = flugfritt

Jag kan inte rå för det, men jag uppskattar att vakna (av tidigare nämnda väckningssätt..) och höra att regnet ööööser ner ute. Jag slipper jaga bort flugor med armarna så de nästan går ur led, jag slipper balansera på kökspallar och en puff i tv-rummet för att hänga upp filtar för fönstren, att sval luft kommer in samt att det blir lönt att tända ljus.

Visst jag gillar sommaren, det gör jag men inget går upp mot en härlig höst med sol och hög luft eller en vårdag med de första värmande solstrålarna! Troligtvis så hade jag kanske varit en större sommardyrkare om jag inte hade haft privilegiet till att inneha hästar. För det finns ingen tid på året som mina grabbar står inne så mycket som under just högsommaren då det är svalare och totalt flug och blinningfritt inne i stallet. Vet du inte vad en blinning (broms, hästfluga, gråpåg.. "kärt" (not) barn har många namn..förstår ej varför just detta kryp fått så många..?) är skall du vara lycklig, för fy satan vad de kan bitas dessa smala grå varelser. Fördelen är att de är så upptagna med att suga blod så de glömmer allt annat vilket gör att de blir superenkla att ha ihjäl!

(Klicka på länken så får du se hur de ser ut)
Blinning, Broms, Hästfluga.."kärt" (not) har många namn

Märkligt är dock att de släpper taget om hästarna innan man går in i stallet..precis som att det råder flygförbud innanför stalldörrarna. Men tro inte att dessa militanta terrorist flygfän ger upp, nej nej..de grupperar sig och bara inväntar att man kommer ut igen och går till ny attack!
Jag har själv sett ut som en prickigkorv om smalben, vrister och armar..och jädrar vad det kliar!!!

Det blir till att ta fram regnkläder för både mig och grabbarna. Vad var det lågstadiefröken så klämkäckt tutade i oss; "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.." Och det stämmer!


Japp, jag vet.. rött på en fux..BIG no no.. men det fanns i strl 165 och det är inte vanligt..
En brun häst passar bättre i dessa färger.. viktigt ju att de har likadana regnjackor :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar